Like,Like, Like

Thursday, 11 August 2011

#1 TEKA MAKSUD GAMBAR

Ok ni salah satu segmen di MalaysianWW dimana kita akan bertukar2 maksud gambar mengikut idealogi otak kita sendiri. Yup satu gambar tu boleh memberikan pelbagai maksud. So apa kata kita sama-sama luangkan masa dengan membaca dan memberi komen di dalam TEKA MAKSUD GAMBAR ni.

Kelebihan TMG : Kita mungkin dapat bertukar2 idea dan pendapat dalam segmen ni. Tak perlu blog post tak perlu apa-apa just satu komen bernas dari anda semua. Diharapkan semua dapat menyumbangkan idea utk memberi maksud. Kerana setiap orang mempunyai cara pemikiran yang berlainan.

Gambar utk 1st TEKA MAKSUD GAMBAR.


So apa di fikiran anda? Tukang komen bertuah akan dipilih dengan random.org dan blog mereka akan dishare. Hope anda semua support benda ni supaya WW di Malaysia Lain dari lain! Salam.!

56 comments:

  1. tanda2 akhir zaman...bangunan pencakar langit disana sini...

    ReplyDelete
  2. setiap detik dan saat yang berlalu, ALLAH tak patut di lupakan. :)

    ReplyDelete
  3. Indahnya bumi makkah ni...

    ReplyDelete
  4. Ternyata islam tu agama paling tertinggi martabatnye di dunia mahupun ke akhirat kelak.

    ReplyDelete
  5. 1 tempat 1 masa kita adalah sama..

    ReplyDelete
  6. dapat lihat bagaimana materialistik di utamakan lebih daripada agama Allah .

    ReplyDelete
  7. ok serius banyak idea boleh nampak kan?

    ReplyDelete
  8. Subhanallah...sungguh indah bangunan2 yang terdapat di Mekah nii...^^

    ReplyDelete
  9. niat menunaikan ibadah haji atau umrah mungkin lari sbb ada pusat membeli belah dan Mekah mungkin bukan jadi pusat ibadah wajib rukun islam yg kelima kalau ada pembangunan macam tu...datang sekdar untuk melancong...kemudian nak menghayati perjalanan Nabi pada zaman dia takda...

    ReplyDelete
  10. pembanggunan berlebihan, semoga tidak terlupa sejarah dikelilingnya..

    ReplyDelete
  11. ini adalah salah satu petanda akhir zaman atau pelengkap tanda kiamat. ada satu hadis menyebut, akan terbina satu mercu tanda yg lebih tggi drp Kaabah sebelum kiamat...wallahualam

    ReplyDelete
  12. Mekah tempat dimana manusia bersatu atas satu darjat yang sama , matlamat yang sama.di mana manusia dipandang sama rata tanpa mengira pangkat mahupon harta.xkira waran kulit , bangsa , darjat dunia.semuanya sama :)

    ReplyDelete
  13. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  14. Subhanallah.. dunia akhir zaman.. sampai disekitar rumah Allah pon mereka nk buat bangunan pencakar langit.. kehidupan sekarang makin mementingkan darjat dan kekayaan.. umat akhir zaman beginila cara hidupnya, mengejar dunia...

    RUmah Allah seperti 'hilang' keindahannya kerana sumenya boleh dilihat melalu bangunan yg tinggi itu.. subhanallah..

    ingatla wahai manusia kita adalah umat akhir zaman.. (^_^)

    ReplyDelete
  15. saya pandang gambar atas dari 2 segi, 1st melalui pandangan Islam itu sendiri, 2nd melalui pandangan dunia, khususnya barat.

    saye pernah bace, dalam Al-Quran pernah sebut yang sampai masa tanda kiamat adalah ketika mana manusia berlumba lumba membina pencakar langit [waallahualam].

    dari segi teknologi dan pandangan dunia pula, dunia, khususnya masyarakat barat akan pandang teknologi islam ni setanding mereka. yelah, dulu kalau cakap pasal teknologi islam, ape la sangat nak di banding bandingkan dengan teknologi barat. walaupun sejarah ada tulis yang islam cipta sekian sekian, namun teknologi yang di asaskan islam itu sendiri tenggelam di bawah nama orang orang barat. so dengan wujud nye teknologi seperti atas, akan buka mata dunia dan perspektif barat terhadap inventori orang islam itu sendiri.

    ciptaan diatas ada pro dan kontra nya. nak bagi kebaikkan banyak, nak bagi kesan buruk pun banyak. saya takut kalau kalau selepas ini manusia pergi Tanah Suci Mekah semata mata untuk melancong, bukan dengan niat nak beribadah kepada Allah SWT. [waallahualam].
    kita tahu yang tanda kiamat itu dah banyak, cuma kita tak sedar yang sebanyak banyak tanda kiamat itu, kita turut meyumbang kepada tanda kiamat itu sendiri.

    tak lebih dari pendapat sendiri.
    sekian.

    ReplyDelete
  16. bangunan jam tu seakan-akan lebih diingati melebihi masjidil haram dan kaabah

    ReplyDelete
  17. Pembangunan Islam yang sangat pasak.

    Typical Melayu Bagi Nasihat Yang Tak Matang.
    (jangan baca kalau korang tak nak tahu kenapa aku cakap kita sendiri punca kawan kita menderita)

    ReplyDelete
  18. gambar yang menunjukkan Islam sama sekali bukan agama yang mundur da ketinggalan, tetapi maju..

    ReplyDelete
  19. nice la korang semua thx support banyak idea yang kita leh bace kat sini..

    ReplyDelete
  20. kemajuan sana sini..yang beribadah cuma sedikit..busy agaknya, kan?

    ReplyDelete
  21. tidak melupakan rukun iman ke-6 apabila ditelan dek arus modenisasi.

    ReplyDelete
  22. bagi aku- Sehebat mana ciptaan manusia sekuat mana sekali pon tinggi gagah segalanya tiada yang mampu melawan teknologi ciptaan Allah itu sendiri. kita hanya hamba. =)

    ReplyDelete
  23. Walaupun terdapat bangunan pencakar langit sekarang disekeliling, tetapi kaabah di mekah menjadi tarikan umat Islam untuk beribadah..*think positive

    http://bobo-101.blogspot.com/

    ReplyDelete
  24. yang pasti, Kaabah paling menyerlah di mata aku. Teringin nak pergi sana. InsyaAllah.

    ReplyDelete
  25. dekat man-mana pon DIA tetap dekat dengan kita dan sentiasa ada bersama kita
    :)

    ReplyDelete
  26. INi adalah tanda pelengkap kiamat yg jelas di Akhir zaman.. Seperti yang sisebutkan oleh sahabat2 di atas ini..

    ReplyDelete
  27. satu tempat suma umat islam bergumpol, tidak kira bangsa dan kulit..

    ReplyDelete
  28. gambar kt atas dah menjelaskan segala nya...xperlu kata apa2...^_^

    ReplyDelete
  29. orang tertumpu kat bangunan besau tu. sikit dah pergi ke kaabah..

    ReplyDelete
  30. masa mmg selalu tiada & x cukup,sbb tue kita kena cari dan ambik masa tue bebaik^^ oops~selamat berbuka utk suma @ww#

    ReplyDelete
  31. PERLUKAH MENARA JAM YANG TERTINGGI LAGI TERBESAR DI MEKAH ALMUKARRAMAH.....????

    ReplyDelete
  32. 1. Keagungan, kebesaran dan keutamaan Allah
    2. menara jam dah jadi mercu tanda menggantikan kaabah itu sendiri

    ReplyDelete
  33. inilah yang dikatakan bangunan mencakar langit apabila hampirnya kiamat,...semua yang dinyatkan dalam hadis telah betul2 berlaku,...

    ReplyDelete
  34. Agaknya mcm ni lah keadaan kat Mekah nanti - nanti . . .skg ni pun, dah mcm2 kemodenan yg berlaku kat sana. . .nak bertawaf pun dah x susah mcm dulu. . .urmmm. . .

    ReplyDelete
  35. Agama Islam bukan alasan untuk terus maju. Ia juga menjadi landasan dan tonggak kemajuan seperti inovasi sains dan teknologi, sepertimana tokoh2 ilmuan Islam dulu, Ibnu Sina dan lain2 lagi. Dengan Islam juga kita bisa membangun, tanpa meletakkan ketepi pegangan agama kita.

    ReplyDelete
  36. Walaupon dengan kepesatan pembangunan, ibadah tetap tidak dilupakan.

    ReplyDelete
  37. dulu lain sekarang lain.
    dulu org ke mekah memang niat kerana Allah tp skrg blh jadi juga dgn niat utk melancong. wallahualam.

    ReplyDelete
  38. setinggi mana pun bangunan yang dibina..
    darjat Allah swt lebih tinggi dan tidak dapat dinafikan...
    walau setinggi mana bangunan itu melebihi kaabah , kaabah tetap menjadi tumpuan umat Islam..Wallahualam..

    ReplyDelete
  39. Setiap detik berlalu.. zaman semakin canggih.. rumah Allah di lupa jangan..:)

    ReplyDelete
  40. life , that has made 4 us , is 4 us to face the challenge , to always be in the struggle .
    utk sentiasa bermujahadah , utk sentiasa mengatasi cabaran . utk mengorak langkah wpn jln dihadapan bkn lah spt mana yg kita impikan dan gambarkan . krn disitu Allah mahu kita bergantung pada Dia . bknnya hidup dlm dunia mimpi dan jauh dr sebuah realiti . sbb realiti mmg selalu sukar . tp slps kesukaran itu pasti kita akan temui kemanisannya . dan disitu kita rasai nikmatnya merasai kehidupan bertuhan . :)

    ReplyDelete
  41. manusia tak akan berhenti menjalankan amal ibadah tanpa mengira waktu...

    ReplyDelete
  42. Adakah manusia akan ke kaabah atau bangunan pencakar langit. semua nye menunjukkan keikhlasan sseorng itu.. Allah maha besar.

    ReplyDelete
  43. insyaallah tahun ni parents aku akan mengerjakan haji tahun ni...
    lepas tgk gambar ni..
    serius, speechless..

    apa pun yg terjadi dan berlaku di dunia,
    jangan sesekali kita melupakan Allah.

    ReplyDelete
  44. Sejauh mana teknologi berkembang, amal ibadah yang telah diwajbkan oleh Allah tetap diutamakan! :)

    ReplyDelete
  45. yang utamanya niat~
    sbb semua yg berlaku n akn dilakukan dimulakan dgn niat~
    semmgnya klo niat dipasakkan utk bercuti, maka xperlu ade pembangunan maka bercutilah mereka...
    tp klo niat dipasakkan utk beribadah..
    maka dgn rendah dirinya mereka akn pergi utk beribadah...
    sesungguhnya Allah itu MaHa Besar..
    mmg ade benarnya ia adalah petanda akhir zaman..
    tp bg yg benar2 sygkan agamaNya pasti akan melihat perspektif ini utk membykkan amal...
    lgpon anggaplah ia memberi lebih ruang n keselesaan utk para jemaah beribadat pada Allah SWT....

    ReplyDelete
  46. ni dr sdut pandangan haku lak:
    1) menara jam yang tinggi dan tertera kalimah Allah tu ingin mengingatkan seluruh umat islam di kawasan sekitar agar sentiasa mengingati Allah..mengingati segala suruhan Allah..cthnya waktu solat..

    2)bangunan moden di sekeliling Kaabah menunjukkan pemodenan yang mampu dicapai oleh Islam namun Rumah ALLah tidak sesekali dilupakan~

    (^_^)

    ReplyDelete
  47. mengingatkan manusia yg selalu lupa tentang kepentingan masa

    Terkini dari AUC dot com: The Makkah Royal Clock Tower | Jam Gergasi Mekah

    ReplyDelete
  48. Subhanallah!

    Beruntungnya orang-orang yg dah sampai ke sana dan hari2 boleh pergi sana:)

    ReplyDelete
  49. Subhanallah.....allah maha besar. Indahnya bumi Makkah

    ReplyDelete
  50. pandangan aku,

    1. cantik pemandangan die.
    2. dunia dah nak kiamat, sebab ade bangunan pencakar langit dan bangunan bertingkat-tingakat. rasionalnye.. makin lame, orang makin ramai dan dorang makin kaya, so, kerajaan saudi arabia terpaksa buat masjidil haram berringkat2.. nk tmpung org yg makin ramai dtg .
    3.mase ni mesti lepas asar or zohor, sebab tak ramai org yg tawaf.

    ReplyDelete
  51. tak perlu n tak patut buat bangunan tinggi2 lebih tggi dr kaabah~

    ReplyDelete
  52. tgk tu. nm Allah paling tinggi, kan ?

    ReplyDelete
  53. Melampau komersial, dan senibinanya tak lawa langsung.

    ReplyDelete